Berakit Arus Deras Cabar Keupayaan Diri


antara petikan artikel  : Media Permata, Brunei Darussalam

PERNAHKAH awda mencuba sukan kayak arus deras atau ‘white water rafting’? Sukan ini semakin popular di kalangan peminat sukan ekstrim. Bagi awda yang gemarkan sesuatu yang mencabar, dikelilingi arus deras dan jeram berbahaya serta alam semulajadi, inilah sukan yang tepat untuk awda!
     
Gambar hiasan



Perkembangan aktiviti ini sebagai sukan rekreasi semakin popular sejak pertengahan tahun 1980an. Jenis rakit yang biasanya digunakan ialah rakit getah. Ia tahan lasak, fabriknya diperbuat daripada lapisan getah dengan beberapa ruang udara bebas. Panjang sesebuah rakit getah adalah pelbagai di antara 3.5m dan 6m (bergantung kepada berapa ramai pendayung), dans lebar antara 1.8m dan 2.5m. Rakit biasanya digerakkan dengan bilah dayung biasa dan pendayung biasanya terdiri daripada 4 dan 12 orang.

  


Gambar hiasan



Nak baca lanjut klik kat sini

 
*Jumpa lagi... ( ini aku tulis) - kalau awak orang baca 'awda' tu maksud anda.. bukan salah eja.. memang kat Brunei tulis 'awda'. aku pun mula mula pelik. tapi hentam saja la...

2 comments:

  1. xpenah cuba..tapi mmg aktiviti lasak ni nmpak seronok..dan yg pasti mendapat kepuasan yang hebat

    ReplyDelete
  2. salam encik Ejum, paling dekat di Semenanjung kalau nak cuba boleh di Sungai Sedim, Kedah. mmg syok. macam kat negeri mat saleh juga cerun cerun nye. manyak best.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails